Κοινωνικός Οδηγός Παροχών για την Άνοια και την Τρίτη Ηλικία
27 Απριλίου, 2020Η διαχείριση της επιβάρυνσης των φροντιστών ατόμων με άνοια στις μέρες της πανδημίας
3 Μαΐου, 2020Οι οικογένειες των ανθρώπων με άνοια σηκώνουν το μεγάλο φορτίο της φροντίδας των αγαπημένων τους ανθρώπων, το οποίο αρκετές φορές επιφέρει ψυχική και σωματική επιβάρυνση στους φροντιστές.
Η εκπαίδευση για την διαχείριση της άνοιας μέσα στο σπίτι, η ψυχολογική υποστήριξη από ειδικούς, η υποστήριξη από το φιλικό και κοινωνικό περιβάλλον κάθε φροντιστή, η βοήθεια από επαγγελματίες φροντιστές, ο ελεύθερος χρόνος από την φροντίδα ώστε ο φροντιστής να συμμετέχει σε δραστηριότητες που τον ευχαριστούν αλλά και η καθημερινή ρουτίνα που έχουν χτίσει με τον άνθρωπό τους που πάσχει από άνοια βοηθούν στη διατήρηση μιας ευχάριστης καθημερινότητας με καλή ποιότητα ζωής για τους περισσότερους φροντιστές αλλά και πάσχοντες.
Τι γίνεται όμως τώρα που καλούμαστε να μείνουμε στο σπίτι όπως προστάζουν τα μέτρα προστασίας για τον κορωνοϊό και ειδικότερα για τις οικογένειες που φροντίζουν κάποιο άτομο με άνοια;
Τι συμβαίνει σε αυτούς τους ανθρώπους την περίοδο της πανδημίας που έχει διαταραχθεί το καθημερινό τους πρόγραμμα, που έχει δυσκολέψει η πρόσβαση στις υπηρεσίες υγείας, που βρίσκονται σε κοινωνική απόσταση με τους ανθρώπους που τους στήριζαν στην παροχή της φροντίδας ή και συνέβαλλαν στην αποφόρτισή τους με την συντροφιά τους είτε στο σπίτι είτε σε έναν περίπατο;
Το Κέντρο Ημέρας για Ασθενείς με Άνοια στην Πάτρα, που λειτουργεί το Σωματείο Φροντίζω, στις αρχές Απριλίου 2020 πραγματοποίησε τηλεφωνική έρευνα με δομημένο ερωτηματολόγιο προκειμένου να διερευνήσει και να καταγράψει τις ανάγκες των οικογενειών που φροντίζουν κάποιον άνθρωπο με άνοια, οι οποίες έχουν προκύψει εν μέσω της πανδημίας του κορωνοϊού και του περιορισμού στο σπίτι. Απώτερος σκοπός της έρευνας ήταν να σχεδιαστούν νέες υπηρεσίες από το Κέντρο Ημέρας ώστε να διευκολυνθεί η καθημερινότητα στο σπίτι.
Αποτελέσματα
Στην έρευνα συμμετείχαν 63 φροντιστές ατόμων με άνοια που κατοικούν στην Πάτρα, οι οποίοι επιλέχθηκαν τυχαία από τη λίστα όσων έχουν εξυπηρετηθεί ή έχουν επικοινωνήσει προκειμένου να εξυπηρετηθούν στο άμεσο μέλλον από το Φροντίζω.
Το 73% των φροντιστών ήταν γυναίκες και το μεγαλύτερο ποσοστό κόρες και σύζυγοι. Οι υπόλοιποι ήταν γιοι και αδελφές / -οί.
Στην ερώτηση "Ποιες ανάγκες και προβλήματα έχουν προκύψει αυτή την περίοδο λόγω του κορωνοϊού τόσο σε εσάς όσο και στα άτομα που πάσχουν από άνοια" αρκετοί φροντιστές ( 23,8%) ανέφεραν ότι παρατηρούν καταθλιπτικά συμπτώματα και απόσυρση στα άτομα που πάσχουν από άνοια και το 14% των ερωτηθέντων ανέφεραν ότι χρειάζονται υποστήριξη με υπηρεσίες σωματικής και νοητικής ενδυνάμωση για τους πάσχοντες προκειμένου να τους κρατήσουν ενεργούς σωματικά και γνωστικά όσο θα είναι περιορισμένοι στο σπίτι λαμβάνοντας μειωμένα ερεθίσματα.
Επίσης το 16% των ερωτηθέντων έθεσαν ως ανάγκη την ψυχολογική υποστήριξη στους ίδιους αλλά και τους ανθρώπους με άνοια που φροντίζουν.
Ακολουθεί η ανάγκη για εκπαίδευση και συμβουλευτική στη διαχείριση των συμπεριφορικών διαταραχών που προκύπτουν στα άτομα με άνοια και δυσκολεύονται περισσότερο πλέον να τις διαχειριστούν οι φροντιστές λόγω του περιορισμού στο σπίτι και των αυστηρών μέτρων προστασίας που ακολουθούν εξαιτίας του κορωνοϊού.
Επίσης το 3,2% των ερωτηθέντων αναφέρθηκε στη δυσκολία της συνταγογράφησης των φαρμάκων και την ανάγκη για εκπαίδευση στην διαδικασία της άυλης συνταγογράφησης.
Από ένα μικρότερο ποσοστό φροντιστών αναφέρθηκε η ανάγκη για βοήθεια στα ψώνια καθώς δεν είχαν λόγω των περιοριστικών μέτρων κάποιον να φροντίσει τον πάσχοντα όσο θα έλειπαν οι ίδιοι από το σπίτι ή χρειάζονταν βοήθεια ώστε να εξοικειωθούν με τηλεφωνικές και ηλεκτρονικές παραγγελίες.
Όμως στη συγκεκριμένη ερώτηση το 46% απάντησε ότι δεν έχει καμία νέα ανάγκη. Για την κατανόηση αυτής της αναπάντεχης ,σε πρώτη ανάγνωση, απάντησης βοηθά η επεξήγηση που έδιναν οι περισσότεροι ότι περιμένουν πως σύντομα θα ανακτήσουμε την καθημερινότητα μας προ πανδημίας , οπότε έχουν οπλιστεί με υπομονή για τις καθημερινές δυσκολίες θεωρώντας ότι άμεσα θα αποτελούν παρελθόν.
Στην επόμενη ερώτηση λοιπόν "Αν αυτή η κατάσταση κρατήσει μεγαλύτερο διάστημα από αυτό που γνωρίζουμε έως τώρα τι υπηρεσίες πιστεύετε πως θα χρειαστείτε το επόμενο διάστημα" αναφέρεται από μεγάλο ποσοστό των ερωτηθέντων η ανάγκη τους για ψυχολογική στήριξη, κατ' οίκον υπηρεσίες υποστήριξης από επαγγελματίες υγείας , εκπαιδευτικά σεμινάρια για την διαχείριση της άνοιας σε συνθήκες κοινωνικής απομόνωσης , υποστήριξη στη διασύνδεση με υπηρεσίες κοινωνικής πρόνοιας κ.α. Δείτε αναλυτικά παρακάτω στον πίνακα
ΤΙ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΘΑ ΧΡΕΙΑΣΤΟΥΝ ΤΟ ΕΠΟΜΕΝΟ ΔΙΑΣΤΗΜΑ ΟΙ ΦΡΟΝΤΙΣΤΕΣ |
ΠΟΣΟΣΤΟ |
|
ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΗ ΣΤΗΡΙΞΗ |
|
42,85% |
ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΠΑΡΟΧΕΣ & ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΠΡΟΝΟΙΑΣ |
|
20,63% |
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΦΡΟΝΤΙΣΤΩΝ |
|
23,8% |
ΚΑΤΟΙΚΟΝ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ |
|
26,98% |
ΚΑΜΙΑ |
|
19,04% |
ΒΟΗΘΕΙΑ ΜΕ ΤΑ ΨΩΝΙΑ |
|
9,52% |
Στις επόμενες ερωτήσεις της έρευνας διερευνήθηκε κατά πόσο οι φροντιστές είναι εξοικειωμένοι με ηλεκτρονικά μέσα επικοινωνίας ( skype , viber, social media κλπ) και κατά πόσο θα ήθελαν να συμμετέχουν σε εκπαιδευτικά σεμινάρια εξ αποστάσεως. Ο σκοπός αυτών των ερωτήσεων ήταν να ερευνηθεί και να αποτυπωθεί η δυνατότητα τους να συμμετέχουν σε ηλεκτρονικές υπηρεσίες που θα μπορούσε να προσφέρει το Φροντίζω έως ότου να είναι δυνατή ξανά η επαφή δια ζώσης.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα το 68,25% των φροντιστών δήλωσε ότι είναι εξοικειωμένοι με τα ηλεκτρονικά μέσα επικοινωνίας, το 4,76 % ότι είναι μέτρια εξοικειωμένοι, ενώ το 26,98% ότι δεν είναι εξοικειωμένοι.
Περισσότεροι από τους μισούς φροντιστές απάντησαν θετικά σε ενδεχόμενη συμμετοχή τους σε διαδικτυακά σεμινάρια δηλώνοντας ενδιαφέρον ανάλογα με τις ανάγκες τους για εκπαίδευση στις παρακάτω θεματικές ενότητες που παρουσιάζονται στον πίνακα
ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ ΠΟΥ ΘΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑΝ ΝΑ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΟΥΝ |
|
ΠΟΣΟΣΤΟ |
ΥΓΙΕΙΝΗ ΚΑΙ ΜΕΤΡΑ ΠΡΟΛΗΨΗΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΟΡΩΝΟΪΟ |
|
9,52% |
ΤΡΟΠΟΙ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ ΤΟΥ ΑΤΟΜΟΥ ΜΕ ΑΝΟΙΑ |
|
28,57% |
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ ( ιατρικά , φαρμακευτική αγωγή, συμπεριφορικές διαταραχές όπως επιθετικότητα, υπερδιέγερση κα.) |
|
20,63% |
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΑΓΧΟΥΣ ΚΑΙ ΨΥΧΙΚΗΣ ΚΟΠΩΣΗΣ ΤΟΥ ΦΡΟΝΤΙΣΤΗ |
|
39,68% |
ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΠΑΡΟΧΕΣ ΚΑΙ ΥΠΑΡΧΟΥΣΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΔΟ ΤΗΣ ΠΑΝΔΗΜΙΑΣ |
|
22,22% |
ΆΛΛΟ |
|
0% |
Νέες Υπηρεσίες
Το Κέντρο Ημέρας για άτομα με άνοια που λειτουργεί το Φροντίζω από την αρχή της πανδημίας του κορωνοιού είχε προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα και ήταν δίπλα στα άτομα με άνοια και τις οικογένειες του μέσω τηλέφωνου και διαδικτύου. Στη συνέχεια λαμβάνοντας υπόψη τα αποτελέσματα της παρούσας έρευνας οι υπηρεσίες εμπλουτίστηκαν και επανασχεδιάστηκαν με γνώμονα τις αναφερόμενες ανάγκες.
Τηλε-υπηρεσίες
- συμβουλευτική και ψυχολογική υποστήριξη ,
- ιατρικές υπηρεσίες παρακολούθησης ατόμων με άνοια και φροντιστών,
- συμβουλευτική για κοινωνικές παροχές, επιδόματα κα
- νοσηλευτική συμβουλευτική
- αποστολή υλικού νοητικής ενδυνάμωσης
- συμβουλευτική για τρόπους σωματικής ενδυνάμωσης στο σπίτι κα.
Τηλ-εκπαίδευση
Webinars- διαδικτυακά σεμινάρια για φροντιστές
Τηλε-συνεδρίες
Νοητική και σωματική ενδυνάμωση μέσω διαδικτύου σε πραγματικό χρόνο
Ενημερωτικό Υλικό
Ηλεκτρονικό υλικό( οδηγίες και βίντεο) με ασκήσεις σωματικής ενδυνάμωσης
Οδηγός πρόληψης και μέτρα προστασίας για τον κορωνοϊό σε άτομα με άνοια
Οδηγίες ενίσχυσης λόγου στο σπίτι για άτομα με άνοια
Μπορείτε να ενημερωθείτε για όλες τις υπηρεσίες μας στο site www.frodizo.gr και στο τηλ. 2610240242
*Θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε όλους τους φροντιστές που διέθεσαν το χρόνο τους να απαντήσουν στο ερωτηματολόγιο, δίνοντας μας την ευκαιρία να βελτιώσουμε τις υπηρεσίες μας υπό τις νέες συνθήκες της πανδημίας και όλους τους επαγγελματίες υγείας του Κέντρου Ημέρας για Άτομα με Άνοια του Φροντίζω που με συνέβαλαν στη συλλογή των δεδομένων
* Η έρευνα πραγματοποιήθηκε αποκλειστικά για την διερεύνηση των αναγκών της συγκεκριμένης ομάδας στόχου. Σκοπός ήταν να φανούν ενδείξεις και όχι η γενίκευση των αποτελεσμάτων στο σύνολο του υπόλοιπου πληθυσμού.